Hoe kun je ervoor zorgen dat je mantelzorg zo lang mogelijk volhoud? Hieronder vind je 8 tips om overeind te blijven als je zorgt voor iemand anders!

 

1. Verzamel informatie

Zorg dat je zo uitgebreid mogelijk geïnformeerd bent over het ziektebeeld en behandeling van jouw naaste. Kennis van de ziekte en de gevolgen hiervan kan ervoor zorgen dat je gedragingen beter begrijpt en sneller accepteert. Ook leer je hoe je moet handelen in bepaalde situaties.

2. Houd een zorgdagboek bij

Hierin kun je bijhouden wie wat doet, wanneer bepaalde afspraken zijn gemaakt en hoe het met jouw naaste gaat. Zo kom je nooit voor onaangename verassingen te staan. Je kunt hierin bijvoorbeeld ook bepaalde symptomen van jouw naaste bijhouden. Voor een dokter is dit een handige manier om te bepalen wat er aan de hand is.

3. Zorg voor een noodplan

Mocht er onverwachts iets gebeuren, dan kun je altijd het noodplan in werking stellen. Dit geeft rust in een situatie waar je niet op gerekend hebt. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van het Noodplan, ontwikkeld door De Landelijke Huisartsenvereniging, MantelzorgNL en het Expertisecentrum Mantelzorg.
Klik voor een voorbeeld Noodplan

 

 

4. Praat over jouw gevoelens!

Het verlies van de gezondheid van een naaste kan moeilijk zijn om te verwerken en iedereen doet dit op zijn of haar eigen manier. Het belangrijkste is om niet alleen met negatieve gevoelens rond te blijven lopen. Je kunt bij jouw huisarts aangeven dat je het moeilijk hebt en bespreken hoe je ondersteund kunt worden.

5. Vraag om hulp

Als mantelzorger heb je het druk genoeg. Voor een ander zorgen kan namelijk een zware taak zijn. Wees niet bang om een keer iemand in jouw familie- of vriendenkring om hulp te vragen. Soms willen mensen wel helpen, maar weten ze niet of je het op prijs stelt. Erover praten kan misverstanden voorkomen. Ook zou je kunnen overwegen om een mantelzorgmakelaar in te schakelen. De mantelzorgmakelaar kan bepaalde taken van jou overnemen, zodat je minder wordt belast.

6. Bespreek jouw werksituatie

Ben je mantelzorger, maar heb je daarnaast nog een baan? Dit kan erg lastig zijn om te combineren. Je kunt met jouw werkgever bespreken wat mogelijk is, bijvoorbeeld werken op aangepaste tijden.

7. Neem overbelasting serieus

Zorgen voor een naaste kan zowel geestelijk als lichamelijk erg zwaar zijn. Neem signalen serieus, want overspannenheid of oververmoeidheid sluipen erin voordat je er erg in hebt. Maak regelmatig tijd vrij voor ontspanning, zoals yoga of uitstapjes met vrienden of familie. Zo voorkom je dat je in een isolement of in een sleur raakt.
Neem contact op met ons!

 

8. Blijf positief!

Het is begrijpelijk dat jij je zorgen maakt om de situatie van jouw naaste. Maar in het verleden blijven hangen, of juist te veel zorgen maken om de toekomst, weerhoudt jou ervan om de huidige situatie te accepteren. Door een positieve houding aan te nemen kun je het werk voor jezelf dragelijker maken, maar kun je ook positief bijdragen aan de gemoedstoestand van jouw naaste. Besef dat wat je voor jouw naaste doet bijzonder is, daarvoor verdien je een compliment!